Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Du är älskad!

Från Kristen Vetenskaps Härold - 13 september 2019

Från the Christian Sentinel, February 18, 2019.


Dessa tre enkla ord ”Du är älskad” är periodvis uppsatta i ett stort format i vår lokala Kristen Vetenskaps läsrum. Under många år har de många gånger åstadkommit helande hos mig. Det är inte orden i sig, utan vad de förmedlar till mig, som åstadkommer helande. De är baserade på löftet i Kristen Vetenskap att Gud är Kärlek − oändlig godhet. 

Bibelns budskap ”Gud är kärlek” (1 Joh 4:16) gäller en kärlek som inte är beroende av mänsklig medverkan. Budskapet talar till hjärtat genom intuition eller andligt sinne. Vem som helst och var och en kan känna den rena kärleken som kommer från det Gudomliga, därför att Gud, oändlig godhet, oavbrutet uttrycker kärlek, det goda − utan åtskillnad och till var och en! 

”Du är älskad” har talat direkt till mitt hjärta och åstadkommit omedelbart helande därför att jag vet att dess underliggande budskap är ”Du är älskad av Gud!” Redan en liten glimt av detta gör att jag slappnar av. Jag slutar att grubbla över ett problem. Jag erinrar mig att helande inte är något jag åstadkommer på egen hand. Jesus lärde och bevisade att helande kommer från Gud.

Denna insikt får mig att vända mig bort från att fokusera på mig själv och att vända mig helhjärtat till Kärleken, Gud – att värma mig i den gudomliga Kärlekens omfamning och låta Kärleken ta kommandot över mig. Att överlämna sig till Kärleken helar därför att det släpper in Ljuset, Kristus – Immanuel, eller kunskapen om ”Gud med oss” (Matt 1:23) – som upplyser och tillintetgör det mentala mörkret. 

Här ett exempel på hur jag såg kraften i detta budskap i mitt eget liv. En morgon fick jag ett textmeddelande från en vän med erbjudande att hjälpa mig. Hon hade just fått veta att jag fortfarande låg i sängen; och eftersom jag vanligen stiger upp tidigt, var detta en röd flagga. Hon blev särskilt oroad när hon sedan hörde att jag legat till sängs två dagar och mådde så dåligt att jag inte kunde stiga upp. Jag var besviken och orolig över mitt fysiska tillstånd. Men hennes vänlighet att kontakta mig för att låta mig förstå att hon brydde sig om mig, att hon fanns till hands och var villig att hjälpa mig, berörde mig djupt.  

Plötsligt dök orden från Läsrummet upp i mitt minne. ”Du är älskad”. Ögonblickligen kände jag kraften av Guds kärlek till mig, och samtidigt såg jag maktlösheten i fruktan och i påståendet att något fysiskt problem kunde existera i Guds närvaro. Jag förstod att Gud, oändlig godhet och vishet, är den enda verkliga makten. Och jag såg klart att  varje typ av svårighet utestängs när vi förstår Andens, Guds allmakt och ständiga närvaro; när vi erkänner – medvetet  accepterar − och bekräftar Guds kärlek. 

Precis då ringde samma vän. Jag berättade för henne vad som hänt under precis de få minuter efter det hon sänt sitt textmeddelande. När jag slutade sade hon: ”Märker du att hela ditt uppträdande har förändrats?” Det hade det! Och jag var fullständigt frisk. Vi gladdes tillsammans. Jag steg upp ur sängen och började min dag med en känsla av styrka och glädje, och jag tackade Gud för detta grundliga bevis på helande i Kristen Vetenskap.

Som ett resultat av detta och andra helanden som jag upplevt, har de tre orden ”Du är älskad” blivit en lätt-tillgänglig påminnelse för mig att vända blicken mot Gud, att erkänna att Kärleken är vid min sida precis där jag är. ”Du är älskad” väcker mig också till att erkänna och acceptera att jag är älskad utan reservation!  Orden hjälper mig att se mig själv och andra som Gud ser var och en i sin sanna, av Gud skapade identitet − som andlig, fullkomlig, ren, hel, och fri från disharmoni av varje slag.

Många skulle erkänna att önskan – ja, den starka längtan – att vara älskad är universell. Sanningen är, vi  ä r  alla älskade och vi behöver inte röra ett finger för att detta ska vara sant. Upptäckaren och Grundaren av Kristen Vetenskap, Mary Baker Eddy, skrev om den Kärlek, godhet, som är Gud, ”Kärleken är opartisk och universell i sin anpassning och sina gåvor. Den är den öppna källan som ropar: ´Upp, alla ni som är törstiga, kom hit och få vatten´” (Vetenskap och hälsa, s. 13).  Vi ”förvärvar” inte Guds kärlek. Vi behöver bara inse Kärlekens ständiga närvaro i våra liv. Bibeln manar alla: ”Kom och se vad Gud har gjort” (Ps 66:5). Det betyder:  Kom och bevittna Kärlekens kraft, dess storhet och dess närvaro, som är överallt! Den arbetar i var och en av oss för att inspirera och motivera oss, och för att upplösa − hela – allt som förorsakar disharmoni.

Du också är älskad av Gud!  Och denna kärlek utgår inte som ett litet tröstpris. Guds kärlek är den enda rena, pålitliga, uppehållande och bestående kärlek som finns. Och just därför att du är älskad av din Skapare, Gud, är du aldrig ensam och övergiven. Gud förmår inte lämna eller överge dig. När du verkligen har klart för dig att du är älskad av Gud, behöver du ingen annan makt, därför att gudomlig Kärlek eller godhet är källan för allt som verkligen är till. Du är alltid älskad, därför att Gud inte förändras – gudomlig Kärlek förblir alltid Kärlek, utgivande Kärlek, orsakande Kärlek. Kärleken älskar dig ständigt – dig och var och en! 

Att förstå detta är av praktisk betydelse. Det hjälper dig att tysta ned det mentala pladdret om dig själv och att öppna ditt hjärta och din själ för Kärlekens närvaro. Det förmår dig att upppfatta vad Kärleken har att säga till dig, att ta emot vad Kärleken skänker och att lita på att vad du hör och får är precis det rätta för dig. Att veta och hålla fast vid att du är älskad av Gud ger dig förmåga att vara villig att snabbt – ja omedelbart − vända dig bort från modfälldhet och att ta snabbare steg mot seger. 

I den mån din tillit till det faktum att du är älskad av Gud växer, kommer du att mer konsekvent se dig själv och andra från denna utgångspunkt – som Gud ser. Eftersom tankar är mäktigare än ord kommer ditt förandligade perspektiv att uppfattas av andra även utan ord. När du stadigt upplever universell gudomlig Kärlek, kommer du helt naturligt att till omgivningen utstråla den frid, glädje, och makt som kommer från Gud. Det bidrar till en atmosfär av helande och harmoni – inte enbart för dig själv men också för andra. 

Du är älskad. Det är ett faktum. Välkomna det, ta in det. Omfamna det, och se ditt av Gud skapade sanna, älskade och älskvärda själv!

Häroldens syfte

År 1903 grundade Mary Baker Eddy tidskriften The Herald of Christian Science med ändamålet “att kungöra Sanningens universella aktivitet och tillgänglighet”. En ordbok definierar ”härold” som ”föregångare − en budbärare som skickas i förväg för att tala om vad som skall komma”. Denna definition ger en speciell mening åt namnet Härold. Den pekar dessutom på vår förpliktelse – en förpliktelse som gäller var och en av oss − att se till att vår tidskrift Härold uppfyller sitt syfte. Detta syfte är oskiljbart från Kristus. Och det var Jesus som först nämnde det (Markus 16:15) när han sade: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.”

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lär dig mer om Härolden och dess syfte.