Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Mina 4 bönesteg

Från Kristen Vetenskaps Härold - 1 januari 2010

Översatt från Christian Science Sentinel, 25.5.2009         


Jag har spelat fiol i fyra år och gillar det verkligen. Det är inte lätt att lära sig spela fiol. Man måste öva väldigt mycket. När det känns svårt ber jag ofta över det, och då använder jag de fyra steg min lärare i söndagsskolan berättat om.

1. Var inte rädd

Det bästa sättet för mig att bli av med rädslan är att tänka att Gud har all makt och alltid är med mig. Jag vet att det inte finns något att vara rädd för eftersom den oändliga, gudomliga Kärleken fyller allt rum. Min lärare har förklarat för mig att rädsla kan beskrivas som ”falsk bevisning som tycks verklig.” Det är ungefär som när man tittar på sig själv i en av de där mysko skrattspeglarna. Det kan se ut som om det var något fel på en, men spegeln försöker bara lura en. I själva verket är allt som det skall.

2. Förstå vad som inte är sant

När jag tror att jag inte kommer att kunna spela ett stycke fastän jag övat, vet jag att det inte är sant eftersom min förmåga kommer från Gud. Vi är inte begränsade. Eftersom det inte finns någon gräns för Guds förmåga, finns det ingen gräns för vår förmåga. Det har hjälpt mig veta att jag alltid kan bli bättre. Jag har aldrig suttit fast.

3. Förstå vad som är sant

Tänk på allt gott som finns att veta om Gud och människan – ”människan” är du och jag och alla andra. Några saker jag tänkt på är att vi alla är fullkomliga eftersom vi har skapats till Guds avbild. Allting är alltid harmoniskt i Guds rike. Och vi uttrycker alltid glädje eftersom vi uttrycker Gud. För mig är Gud som en dirigent, så att jag kan lyssna till Honom medan jag spelar.  

4. Tacka Gud

Tacka för allt det goda Gud ger dig. Jag är tacksam att Han gett mig förmågan att spela fiol och möjlighet att spela i en orkester. Jag är också tacksam för den vackra musik vi får spela och för de vänner jag fått bland andra som spelar i orkestern.

När jag använt de här fyra stegen när jag ber har jag lärt mig att spela bättre och det har varit roligare att spela.

Häroldens syfte

År 1903 grundade Mary Baker Eddy tidskriften The Herald of Christian Science med ändamålet “att kungöra Sanningens universella aktivitet och tillgänglighet”. En ordbok definierar ”härold” som ”föregångare − en budbärare som skickas i förväg för att tala om vad som skall komma”. Denna definition ger en speciell mening åt namnet Härold. Den pekar dessutom på vår förpliktelse – en förpliktelse som gäller var och en av oss − att se till att vår tidskrift Härold uppfyller sitt syfte. Detta syfte är oskiljbart från Kristus. Och det var Jesus som först nämnde det (Markus 16:15) när han sade: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.”

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lär dig mer om Härolden och dess syfte.