Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Een eenvoudige waarheid brengt genezing

De Christian Science Heraut - 1 Juni 2010

Christian Science Sentinel, 11.1.2010


Ongeveer 2 jaar lang had ik een wrat onder mijn voet. Ik wist dat deze genezen kon worden, omdat ik genezingen heb gehad vanaf het eerste moment dat ik Christian Science begon toe te passen. Dus zocht ik nooit naar enig medisch geneesmiddel. Maar omdat de wrat op een onopvallende plaats zat, dacht ik er nauwelijks aan en bad er niet specifiek voor. 

Op een nacht toen ik in bed lag, maakte ik me grote zorgen over veel zaken die om aandacht vroegen, en ik twijfelde eraan of ik wist hoe ik daarvoor moest bidden. De problemen leken zo groot en dringend.

De gedachte kwam in me op: “Denk je nou werkelijk dat je die grote problemen kunt genezen als je niet eens in staat bent een klein ding onder je voet te genezen?”  Onmiddellijk hoorde ik het antwoord: “Ik kan het niet, maar God wel.” Dit idee vond ik heel logisch en met die gedachte viel ik in slaap.

Hooguit een paar dagen later ontdekte ik dat de wrat die twee jaar onder mijn voet had gezeten, totaal verdwenen was. Ik was buiten mezelf van vreugde en zo dankbaar, en ook wel een beetje verrast te ontdekken dat genezing zo eenvoudig kan zijn als het erkennen dat God de enige macht is, de ware genezer. In dit geval, in plaats van te denken dat ikzelf iets moest doen en persoonlijk verantwoordelijk was, moest ik nederig genoeg zijn om Gods macht te erkennen. De woorden van gezang 10 uit het Gezangboek van Christian Science geven deze gedachte goed weer: 

“ Een vaste burcht is onze God,
Een toevlucht voor de Zijnen ...
Almachtig is Zijn macht,
Zijn koninkrijk is eeuwig.”

Ik had geleerd dat onze enige taak is de heerschappij die God ons geeft, te weerspiegelen en te belichamen. Dit besef hielp me ook om te bidden voor die andere problemen, die zo groot en belangrijk leken.

Deze genezing vond een jaar geleden plaats en is permanent, zoals ook mijn dankbaarheid blijvend is, omdat ik weet, zoals Christus Jezus wist: “Ik kan van mijzelf niets doen” (Joh. 5: 30). God is goed en is de enige macht. Of we nu bidden voor wat een groot of een klein probleem lijkt te zijn, het ware inzicht in het feit dat God almachtig is, brengt onvermijdelijk genezing.

De missie van de Heraut

In 1903 stichtte Mary Baker Eddy De Christian Science Heraut, met het doel: “de universele werkzaamheid en beschikbaarheid van Waarheid te verkondigen” (My 353:14). De definitie van ‘heraut’ in een woordenboek: “voorloper – een boodschapper die vooruit is gestuurd om bekend te maken wat er gaat komen”, geeft een speciale betekenis aan de naam Heraut en wijst ons bovendien op onze plicht – de plicht van ieder van ons – om te zorgen dat onze Herauten hun taak vervullen, een taak die onafscheidelijk is van de Christus en werd aangekondigd door Jezus met de woorden: “Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen” (Markus 16:15).

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lees meer over de Heraut en zijn missie.