Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Maak je geen zorgen – Christus is hier

De Christian Science Heraut - 20 maart 2020

Oorspronkelijk gepubliceerd in de 2 maart 2020 editie van de Christian Science Sentinel.


Stel dat je werd verteld dat Jezus onderweg was naar jouw huis, zou je dan nog steeds ongerust zijn over sommige problemen in je leven? Niet aannemelijk toch! Je zou vol vertrouwen zijn dat een oplossing vanzelfsprekend was. Is het mogelijk om heden ten dage dit vertrouwen in geestelijke genezing te hebben terwijl Jezus niet langer hier is?

Door mijn studie van de Bijbel en Wetenschap en Gezondheid met Sleutel tot de Heilige Schrift van Mary Baker Eddy heb ik begrepen dat de genezende macht die door Jezus gedemonstreerd werd, niet afhankelijk was van zijn lichamelijke tegenwoordigheid. Een al-liefhebbende, al-intelligente God zou niet de geestelijke genezing alleen voor een enkeling laten zien, die toevallig Jezus’ pad kruiste gedurende die paar jaar van zijn geestelijke missie. Christian Science legt uit dat de Christus, de geestelijke idee van God, altijd tegenwoordig is in het menselijk bewustzijn. Jezus gaf hier een volmaakt voorbeeld van en demonstreerde de tegenwoordigheid van de Christus in zijn genezend werk.

Het genezend werk dat Jezus meer dan twee duizend jaar geleden deed, spreekt van het wetenschappelijke feit van een liefhebbende God die Zijn eigen schepping behoedt, inclusief jou en mij. Jezus begreep duidelijk de geestelijke identiteit van de mens; hij wist dat ieder individu een idee of openbaring is van God, het goede, en deze zuivere kijk op de mens resulteerde in genezing van blindheid, verlamde ledematen, zonde en zelfs van de dood. Hij bewees dat het licht van de Christus de schaduw van angst, twijfel en ziekte verdrijft met tedere, geestelijke troost die voor iedereen aanwezig is. Het is onze taak om Jezus’ werk na te volgen en de werkelijkheid van een liefdevolle God aan te tonen door genezing, ook al kunnen suggesties van disharmonie en ziekte soms overweldigend lijken.

In feite is dit de werking van de Christus, waardoor geestelijk begrijpen het menselijk bewustzijn verlicht en genezing brengt. Deze genezing is niet het resultaat van een verandering in de stof, maar van een verandering in het menselijk bewustzijn, want de stof is de subjectieve staat staat van ons menselijk denken. Mary Baker Eddy legt uit: ”De Christus is onlichamelijk en geestelijk – hij is Gods beeld en gelijkenis, die de waanvoorstellingen der zinnen verjaagt; hij is de  Weg, de Waarheid en het Leven, die de zieken geneest, euvelen uitwerpt en zonde, ziekte en dood vernietigt” (Wetenschap en Gezondheid, blz. 332).

Toen ik eens alle symptonen van longonsteking vertoonde, overdacht ik de aanwezigheid van de Christus en dat bracht me rust en genezing. De christelijke inspiratie in het gedicht van Mary Baker Eddy ”Mother’s Evening Prayer” op muziek gezet in het Gezangboek van Christian Science, was daarbij een grote hulp. Het gedicht spreekt van Gods “lieflijk nabijzijn”, waar wij met “wakend oog” worden behoed en Liefde ons schuiloord is. “Zacht legt Zijn arm zich om ons allen heen” (Poems, blz. 4). Deze woorden herinnerden mij eraan dat Gods liefde voor ons altijd werkzaam is, voor ons zorgt en Zijn kinderen op ieder moment ondersteunt.

Op een heel angstig moment kwam de gedachte van de Christus tot me: “Als je absoluut zeker was van het feit dat God hier bij je is, zou je dan nog bang zijn?” Nee, natuurlijk niet. “Waarom ben je dan bezorgd terwijl je toch weet dat dit waar is?” Ik redeneerde: God is werkelijk, God is aanwezig en God is Liefde, en daarom is alles goed. De aanwezigheid van de Christus verzekert ons van deze waarheden. Ik moest ervan overtuigd zijn dat God niet alleen werkelijk maar ook oneindig is, de enige schepper van Leven, en dat de mens een uitdrukking is van deze oneindige intelligentie en niet een zielige en zieke vertoning van de stof. Ziekte en kwalen kunnen niet werkelijk zijn of macht hebben, omdat zij niet van God komen.

In Wetenschap en Gezondheid staat: “Er is geen macht buiten God. De almacht bezit alle macht en een andere macht erkennen, is God de eer onthouden. De ootmoedige Nazarener wierp de veronderstelling, dat zonde, ziekte en dood macht hebben, omver. Hij bewees, dat zij machteloos zijn” (blz 228). En op een andere bladzijde staat: “Het geloof, dat de mens een andere substantie of gemoed heeft, is niet geestelijk en is een overtreding van het Eerste Gebod: Gij zult één God, één Gemoed,  hebben” (blz. 301). 

Ik besloot dat iedere keer als ik pijn had of me onprettig voelde, ik die veronderstelling zou omverwerpen door de dwaling (het geloof aan intelligente stof en aan een macht tegengesteld aan God) direct met christelijke autoriteit toe te spreken. Ik verklaarde: ”Dwaling, het kan me niet schelen wat je ook over me zegt of beweert, ik zal niet toegeven. Je kan me in een leeuwenkuil gooien of in een brandende oven, maar ik weiger om het Eerste Gebod te verbreken. Ik weiger te geloven dat er een andere oorzaak, schepper of macht is naast God. Mijn enige God is Liefde, en Liefde is alles wat mij en mijn ervaringen bestuurt. Ik leef omdat God mijn leven is en dat is alles wat er toe doet.” 

Ik besloot ook om het Eerste Gebod op te volgen. En nadat ik ongeveer twee dagen mijn standpunt voor Waarheid had ingenomen, was alle zeurende pijn verdwenen. 

Niet lang na deze ervaring bezocht ik De Moederkerk, The First Church of Christ, Scientist, in Boston, en de volgende tekst op de muur in de kerk, herinnerde me aan de ferme houding die ik had aangenomen toen ik te keer ging tegen de dwaling: “Als u tegenover dwaling komt te staan, laat dan niet de terechtwijzing of de uitlegging achterwege, waardoor de dwaling wordt vernietigd” (Wetenschap en Gezondheid, blz. 452). 

Ik ben iedere dag zo dankbaar om mijn vrijheid van ziekte te kunnen verklaren door een beter begrip van de altijd-tegenwoordige genezende Christus. Mary Baker Eddy schrijft: “Verblijf in Zijn woord en het zal in u verblijven; en de genezende Christus zal weer geopenbaard worden in het vlees – begrepen en verheerlijkt” (Miscellaneous Writings 1883-1896, blz 154). Jezus demonstreerde de wet van Christus voor de mensheid. Maar het was niet voordat Mary Baker Eddy Christian Science ontdekte, dat zijn onderricht en genezingen wetenschappelijk en geestelijk begrepen konden worden. Door de openbaring van deze Wetenschap van Christus, hebben we het grote voorrecht om begripvol te kunnen vertrouwen op de tegenwoordigheid van de Christus, die ons altijd voorziet van hemelse inspiratie en ons de moed geeft om wanklanken te weerstaan en te overwinnen.

De missie van de Heraut

In 1903 stichtte Mary Baker Eddy De Christian Science Heraut, met het doel: “de universele werkzaamheid en beschikbaarheid van Waarheid te verkondigen” (My 353:14). De definitie van ‘heraut’ in een woordenboek: “voorloper – een boodschapper die vooruit is gestuurd om bekend te maken wat er gaat komen”, geeft een speciale betekenis aan de naam Heraut en wijst ons bovendien op onze plicht – de plicht van ieder van ons – om te zorgen dat onze Herauten hun taak vervullen, een taak die onafscheidelijk is van de Christus en werd aangekondigd door Jezus met de woorden: “Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen” (Markus 16:15).

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lees meer over de Heraut en zijn missie.