Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Stilte en zekerheid: Luisteren naar Gods stem

De Christian Science Heraut - 24 juli 2018

Oorspronkelijk gepubliceerd in de 25 juni 2018 editie van de Christian Science Sentinel.


Hoe komt het dat je God kunt horen spreken als je bidt? In de Bijbel wordt de ervaring van de profeet Elia beschreven, die “een stille zachte stem” hoorde nadat hij getuige was geweest van een sterke wind, een aardbeving en een vuur (zie 1 Koningen 19:11, 12; volgens de King James bijbelvertaling). Hij herkende de “stille zachte stem” als de stem van God, die hem uit een moeilijke situatie had bevrijd. Hoe konden Elia en vele anderen in de Bijbel deze stem horen? Het was duidelijk dat zij ontvankelijk waren, en nog belangrijker, luisterden – zij luisterden niet naar de natuurkrachten, maar naar de Christus, de geestelijke idee van God. In dit ontvankelijk, geestelijk bewustzijn is geen plaats waar het geweld van de natuur of de stoffelijke zinnen gehoord word. 

Op bladzijde 293 van Wetenschap en Gezondheid met Sleutel tot de Heilige Schrift, bespreekt Mary Baker Eddy dit idee als zij schrijft: “Er bestaat geen redeloze razernij van het sterfelijk gemoed – tot uiting komend in aardbeving, wind, golven, bliksem, brand, dierlijke wreedheid – en dit zogenaamd gemoed vernietigt zichzelf. De uitingsvormen van het kwaad, die de goddelijke rechtvaardigheid bedrieglijk nabootsen, worden in de Schrift ‘de toorn des Heeren’ genoemd. In werkelijkheid laten zij de zelfvernietiging van de dwaling, of de stof, zien en duiden zij op het tegengestelde van de stof, op de kracht en de bestendigheid van Geest.” Als wij ons in gebed afwenden van de stoffelijke zinnen, vinden wij de stilte die ons in staat stelt om de “stille zachte stem” te horen en er ontvankelijk voor te zijn, wat hoop, genezing en herstel brengt.

In Wetenschap en Gezondheid wordt deze gedachte aangevuld met: “De door Ziel geïnspireerde aartsvaders hoorden de stem van Waarheid en spraken even bewust met God als mens spreekt tot mens” (blz. 308).

Wat duizenden jaren geleden waar was is nu nog steeds waar. De Christus spreekt nog steeds tot ieders bewustzijn. Ons grootste probleem hierbij lijkt te zijn het luisteren naar en horen wat geestelijk werkelijk en waar is. Maar God heeft ons het vermogen gegeven Hem te horen. Wij zijn allen in werkelijkheid de kinderen van God, Geest, en wij hebben van Hem het goddelijk vermogen geërfd om ons bewust te zijn van geestelijke ideeën en hun eeuwige volmaaktheid. 

Als wij nederig en stil luisteren, zijn prachtige zegeningen, grootse mogelijkheden en genezingen het gevolg. In het heilig nabijzijn van Geest wordt onze geestelijke zin ondersteund en in stand gehouden, en dit helpt ons te luisteren naar de geestelijke ideeën van het goede. Daar kunnen wij in onze gedachten de chaos van de wereld buitensluiten.

Als wij op deze wijze geestelijk stil zijn, wordt Gods liefde een tastbare aanwezigheid die op ons neerdaalt. Het is een vrede die zuiver en heilig is – een oord dat de stoffelijke zin niet kent. Dit is “de schuilplaats van de Allerhoogste” (Psalm 91:1).

In ons gebed, alleen met God, kunnen onze gedachten en verlangens zich verheffen en kan de Christus, Waarheid ons bereiken en ons denken leiden. Deze dierbare momenten in gebed, helpen ons de mens te zien die naar Gods beeld en gelijkenis gemaakt is, volkomen goed en volmaakt. Wanneer wij gebed op de eerste plaats stellen, in stilte onze eenheid met God vinden, te midden van al onze legitieme persoonlijke verplichtingen en verantwoordelijkheden, dan worden al onze waardevolle activiteiten gezegend en zijn we beschermd. 

Stil gebed is krachtig en kan oplossingen geven voor de moeilijkste situaties. In mijn eigen ervaring heb ik talloze genezingen gehad die alle tot stand zijn gekomen toen ik mijn gedachten tot bedaren bracht om de tedere, genezende inspiratie van de Christus te horen – die engelenboodschappen die krachtiger zijn dan het schijngebulder van het materialisme. 

Toen mijn architectenbureau nog in het beginstadium verkeerde, leken de zaken na een succesvolle start minder goed te gaan, in zoverre dat ik mij afvroeg of ik het financieel wel zou kunnen volhouden. Er kwamen geen telefoontjes meer. De zaken leken tot stilstand te komen. Ik had de bouw van mijn nieuwe kantoor net voltooid en ik had iemand in dienst genomen, en ik woonde met een jong gezin in een door mijzelf ontworpen villa die drie jaar eerder was opgeleverd. Ik had veel verantwoordelijkheden.

Op een ochtend belde mijn werknemer en zei dat hij ziek was en die dag niet kon komen. Direct kwam in mijn gedachten dat ik waarschijnlijk toch niet genoeg werk voor ons tweeën zou hebben als de zaken niet veranderden. Het was doemdenken. 

Nog zwelgend in zelfmedelijden, ging ik naar huis voor de lunch. Aangezien ik niet veel trek had, ging ik op de bank liggen en deed mijn best om niet meer ontmoedigd te raken. Toen ik bezig was mijn doordraaiende negatieve gedachten tot bedaren te brengen, klonk die “stille zachte stem” er doorheen. Ik hoorde een stem die zei: “Sta op en ga terug naar kantoor!” even duidelijk alsof iemand mij rechtstreeks aansprak. Eerst verzette ik mij ertegen en pleitte  ervoor om thuis te blijven, maar deze boodschap waarvan ik wist dat hij van God afkomstig moest zijn was aanhoudend. Zodra ik mijn weerstand herkende, voelde ik mij onmiddellijk opgelucht door een zekerheid van Gods oneindige en ogenblikkelijk beschikbare leiding en ondersteunende macht. Toen stond ik op en ging terug naar kantoor. 

Terwijl ik de deur van het kantoor opende, hoorde ik de telefoon overgaan. Een vriendelijke man, die naar mij was verwezen door een gemeentelijke ambtenaar, gaf ons meteen de opdracht om een nieuw ontwerp te maken voor zijn bestaande woning en deze te renoveren. Binnen een uur ging de telefoon weer en werden we voor een ander project ingehuurd. En toen ik, nadat ik het kantoor aan het eind van die dag had afgesloten, in de auto wilde stappen om naar huis te gaan, reed een vroegere klant de parkeerplaats op, sprong uit zijn auto en zei dat hij blij was dat hij me nog net trof. Een project dat hij kortgeleden in de wacht had gezet, zou zo snel mogelijk worden voortgezet, en hij wilde dat wij direct met het werk zouden beginnen. Binnen drie en een half uur was de situatie totaal omgedraaid op een wijze die ik me nooit had kunnen voorstellen. Het werd mij duidelijk dat zodra ik mijn gedachten in gebed tot bedaren had gebracht te midden van mentale “sterke wind, aardbeving en vuur”, ik de “stille zachte stem” tot mij had horen spreken met de macht van Waarheid die genezing brengt. 

Die ervaring vond dertig jaar geleden plaats en sindsdien bleef mijn architectenbureau floreren. Dit is slechts een van de ontelbare zegeningen die ik heb ervaren. Ik verwacht dat Gods goedheid voortgaat in al mijn noden en die van mijn familie te voorzien. Christian Science heeft inderdaad steeds mijn familie en mij onder elke fysieke, persoonlijke en financiële omstandigheid gesteund.

Deze ervaringen hebben voor mij bewezen dat stille momenten gevuld kunnen worden met het actief erkennen van Gods zorg. Dit alles-omvattend gebed kan lasten wegnemen die zwaar op onze gedachten drukken. Stil gebed geeft inspiratie en brengt de warmte en veiligheid van geestelijke vitaliteit en vrede. Is dat niet de genezende werking van de Christus? En die is werkelijk, grondig en volkomen natuurlijk.

Ook nu word ik nog steeds aangemoedigd door deze woorden uit Wetenschap en Gezondheid: “De rustige en verheven gedachte of het geestelijk inzicht heeft vrede. Zo gaat het dagen der ideeën voort, dat elk volgend stadium van vooruitgang vormt” (blz. 506).

De missie van de Heraut

In 1903 stichtte Mary Baker Eddy De Christian Science Heraut, met het doel: “de universele werkzaamheid en beschikbaarheid van Waarheid te verkondigen” (My 353:14). De definitie van ‘heraut’ in een woordenboek: “voorloper – een boodschapper die vooruit is gestuurd om bekend te maken wat er gaat komen”, geeft een speciale betekenis aan de naam Heraut en wijst ons bovendien op onze plicht – de plicht van ieder van ons – om te zorgen dat onze Herauten hun taak vervullen, een taak die onafscheidelijk is van de Christus en werd aangekondigd door Jezus met de woorden: “Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen” (Markus 16:15).

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lees meer over de Heraut en zijn missie.