Skip to main content Skip to search Skip to header Skip to footer

Skyddad från misshandel

Från Kristen Vetenskaps Härold - 1 april 2010

Översatt från Christian Science Sentinel, 26.10 2009


Amerikas institut för studiet av våld i hemmet säger att under senare år 85 till 95 procent av alla offer för våld i hemmiljö varit kvinnor, fast det också finns rapporter om våld mot män. Man har även rapporterat att våld i hemmet är den största orsaken till att kvinnor blir skadade. De löper större risk att bli attackerade av någon de känner än av en främling.

I somliga kulturer har våld inom familjen varit en accepterad form av kontroll eller disciplin i många hundra år och där så inte varit fallet har ofta en tyst tradition av våldsamhet gått från generation till generation bakom stängda dörrar.

Men vad än statistiken säger om misshandel och dess historia är misshandel inte ofrånkomlig. Det finns en gudomlig lag som lyfter våldets mörka och undangömda skuggor och befriar var och en att upptäcka att de är älskade och trygga som en del av Guds skapelse.

Under åren har jag genom Kristen Vetenskaps lära fått en stark övertygelse om att Guds skapelses godhet är här och nu. Och det betyder att den alltid har funnits – också när misshandeln pågår – och att du och jag har den av Gud givna förmågan att se och känna glädjen i denna goda skapelse.

Guds kärlek och det faktum att Han ständigt uppehåller sin fullkomliga skapelse är eviga verkligheter där Han rikligen förser var och en av sina barn med allt gott och har omsorg om dem alla.  Det är en kärlek som helar och skyddar, hjälper oss ur våldet, och kan återställa hälsa och helhet till våra förhållanden. Vi är alla välsignade med andlig natur som kan tas i anspråk och komma till uttryck i alla mänskliga förhållanden, under alla omständigheter.

För några år sedan ringde en ung kvinna och ville att jag skulle be tillsammans med henne om vad hon beskrev som misshandel i äktenskapet. Både hon och hennes barn kände sig hotade av hennes dominerande make som använde ett aggressivt och hotfullt språk. De verbala påhoppen hade eskalerat över tiden och hennes yngste son hade bett henne att lämna mannen eftersom han var rädd för honom. Kvinnan var ovillig att ta ut skilsmässa. Hon ansåg att hon borde fortsätta äktenskapet för familjens skull och av ekonomiska skäl.

Medan kvinnan och jag talades vid och bad tillsammans fick hon en starkare tillförsikt att Gud skulle leda henne genom situationen. Vi kom överens om att ingen form av misshandel är acceptabel. Varje offer för misshandel har rätt att hitta en varaktig lösning.

Och vi vände oss till ett mäktigt rättesnöre som är tillämpligt vid alla former av disharmoni i Vetenskap och hälsa med nyckel till Skriften av Mary Baker Eddy: ”Res dig i Andens styrka till att motstå allt som är olikt det goda. Gud har satt människan i stånd härtill, och ingenting kan omintetgöra den förmåga och makt, som gudomligt har förlänats människan” (s. 393).

Det stod klart att det var ”i Andens styrka” och ”Gud har satt människan i stånd härtill” som var de viktiga satserna i det här fallet av misshandel. Allas vår gudagivna styrka och medfödda förmåga att tillintetgöra förutsättningarna för misshandel är en mäktig kraft som alltid är tillgänglig. Och med denna känsla av auktoritet som stöd för våra böner, fann den unga kvinnan och jag att ”Andens styrka” var en mycket verklig makt att stödja sig på.

Vi bad för att förstå att allt det goda kommer till var och en av oss direkt från Gud. Det kändes rätt att börja från början, och vända på den gamla tron att kvinnan någonsin hade skapats från mannens revben (se 1 Mos 1), och i stället veta att både kvinnan och mannen är fullkomligt älskade andliga uttryck för Guds godhet. Så i verkligenheten hade ingenting som den här kvinnans make gjort eller sagt någon makt att få henne att må dåligt – eller bra.

När det blev klarare för henne att det finns endast en orsak och skapare, Gud, och därför endast ett resultat, blev hon lugnare och litade på att det fanns en riktig lösning. Hon gladde sig över att hon höll på att återupptäcka sitt förhållande till en kärleksfull och beskyddande Gud. I den andliga verkligheten var Gud hennes skapare, vida höjd över den mänskliga uppfattningen av en bristfällig make med en läggning för misshandel.

I Första Mosebokens första kapitel står det att Gud skapade både man och kvinna (se vers 27). Så vi kan lugnt dra den slutsatsen att var och en av oss uttrycker en fullständig uppsättning egenskaper – liksom varje solstråle innehåller alla solljusets egenskaper. En kvinna kan uttrycka vad som ofta anses som manliga egenskaper, som t.ex. styrka och mod, och en man kan uttrycka ömhet, omsorg och deltagande – egenskaper som ofta förknippas med kvinnor. När vi vaknar upp till dessa möjligheter, som kommer till oss alla från Gud, börjar rädslan smälta bort och vi får mod att gå framåt i en riktning som ger frihet, herravälde och glädje.

De egenskaper som utgör denna andliga identitet förklaras i det här avsnittet från Vetenskap och hälsa: ”Vi måste blicka djupt in i verkligheten i stället för att godta endast det yttre av tingen” (s. 129). Vi kan alla vakna upp till, uttrycka och finna glädje i andliga egenskaper. Guds lag om överflöd avslöjar naturligt ett klarare uttryck för godhet och upplöser den felaktiga tron att materien har makt eller verklighet att skapa eller förstöra det goda.

För att få ett klarare begrepp om sin andliga natur gjorde kvinnan jag hjälpte en lista över de egenskaper hon gradvis upptäckte att Gud hade gett henne. Hon började att verkligen vidga sin uppfattning av vad andlig fullständighet faktiskt handlade om. När hon begrundade andliga egenskaper, slog upp ställen i Bibeln och Mary Baker Eddys skrifter som behandlade dem och försökte uttrycka dem mer i sitt dagliga liv, gav det henne en känsla av herravälde och styrka.

Vi begrundade detta underbara löfte i Jesajas bok i Bibeln: ”Ty den som har skapat dig är din man, han vilkens namn är Herren Sebaot” (54:5). En makes och makas egenskaper är olika aspekter av Guds djupa omsorg om sin skapelse uttryckta i varje enskild människas fullständighet. Var och en av oss innefattar manliga och kvinnliga egenskaper i perfekt balans. De är inneboende i vår andliga natur som härleder sig från Gud. Därför kan ingenting fattas eller gå förlorat.

När min vän och jag fortsatte att resonera tillsammans kom vi överens om att fast hennes make hade det gott ställt ekonomiskt skulle hon sluta tänka på pengar eller en person som källan till sin trygghet. I stället, översatte vi denna materiella tillgång till tankar som överflöd, frihet, förstånd, fullständighet, tacksamhet.

Som ett resultat av denna andliga översättning började hennes fruktan lösas upp och hon började känna sig hel. Hon förstod att Guds kärleksfulla omsorg gav henne den trygghet hon sökt hos en make, och hennes makes uppförande skrämde henne inte längre. Hon insåg att Guds kärlek är mäktig och alltid med var och en av oss. Denna förståelse övertygade henne om att det goda i hennes liv kom från Gud. Hon kunde helt acceptera Jesu löfte om styrka och hopp. Den Kristi närvaro som han representerade är fortfarande med oss. Mary Baker Eddy beskrev denna närvaro som: ”Sanningens, Livets och Kärlekens ande, som helar mentalt” (Vetenskap och hälsa, s. 137). Kristus lyfter oss ur situationer som hotar att skada oss. Kristus återställer harmoni och frid till dem som varit utsatta för misshandel.

Jesus lärde att Guds kärlek är mer än mänsklig godhet. Den är en allsmäktig, oföränderlig, gudomlig Princip – vår enda verkliga Orsak. Han bevisade att vår sanna natur är andlig och att vi aldrig är sårbara förgängliga varelser. Gud är inte passiv, utan alltid aktiv, och alltid närvarande för att hela, frälsa och välsigna mänskligheten. Jesu gärningar visade på Kristi makt i vår erfarenhet och uppenbarade vårt värde och vår status som Guds uttryck. Han bekräftade att vi alltid är i Guds kärlek, som till exempel när en hotfull folkmassa ville stena honom och han lugnt kunde ”gå rakt igenom folkhopen” (Joh. 8:59, King James Bible).

Mary Baker Eddy skrev att ”…den gudomliga Kärleken varje stund förser hela människosläktet med allt gott” (Vetenskap och hälsa, s. 494). Detta uttalande är verkligt i varje ögonblick och vi har alla rätten och förmågan att göra det till den enda verklighet som styr våra liv.

Jesus visade att det finns en djup, hållbar lösning till de villkor som plågar mänskligheten – hur allvarliga de än tycks och hur länge de än pågått. Kristi närvaro är som ljuset jämfört med mörkret. Den uppenbarar Guds sanning att vi lever i himmelriket just nu, just där vi är. När vi förstår denna sanning, om så bara till en viss grad, tillämpar vi den Guds lag som Jesus talade om när han sade: ”Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria” (Joh. 8:32).

En förståelse av Kristi närvaro lyfter av oss de bedrägliga föreställningar som Lögnaren, som kallas Djävulen eller det onda, försöker tvinga på oskyldiga liv. Det demonstrerar att den onda, eller ”animal magnetism” – ett uttryck Mary Baker Eddy använde för att beskriva det onda – inte har någon styrka alls.

Sedan kvinnan och jag hade bett med dessa kraftfulla tankar började hon känna sig starkare, och hon kunde tänka klart. Hon blev ledd till att avsluta äktenskapet och gick vidare. Hon kände sig omsluten av Guds kärlek och en lugn auktoritet som ledde varje hennes steg.

Efter skilsmässan mötte hon och gifte sig med en man som på ett underbart sätt uttryckte de egenskaper hon hade begrundat i bön. Det har varit ett glädjefyllt och upplyftande förhållande som har välsignat hennes familj på många sätt. Det har gett henne en växande förståelse av den beskrivning av himmel som ges i Vetenskap och hälsa: ”Harmoni; Andens välde; den gudomliga Principens styrelse; andlighet; salighet; Själens atmosfär” (s. 587). De vilkas liv har berörts av Kristus som det förstås i Kristen Vetenskap känner denna harmoni. Den skänker helande och frihet från de bördor och den smärta som medföljer en misshandel. Och den har makt att utplåna misshandeln för gott – hela den som misshandlar och till och med återupprätta äktenskapet.

Himlen är en närvarande verklighet som vem som helst kan vakna upp till här och nu, tanke för tanke. Vi är aldrig utanför vår plats i Guds kärleksfyllda rike, och Guds budbärare är alltid närvarande och leder oss till den förståelsen. Bibeln och Mary Baker Eddys skrifter leder tanken till den stärkande insikten att ”Himmelriket är nära” (Matt 3:2). 


Ginny Luedeman är praktiserande och föredragshållare i Kristen Vetenskap och bor i Salem, Oregon, USA.

Häroldens syfte

År 1903 grundade Mary Baker Eddy tidskriften The Herald of Christian Science med ändamålet “att kungöra Sanningens universella aktivitet och tillgänglighet”. En ordbok definierar ”härold” som ”föregångare − en budbärare som skickas i förväg för att tala om vad som skall komma”. Denna definition ger en speciell mening åt namnet Härold. Den pekar dessutom på vår förpliktelse – en förpliktelse som gäller var och en av oss − att se till att vår tidskrift Härold uppfyller sitt syfte. Detta syfte är oskiljbart från Kristus. Och det var Jesus som först nämnde det (Markus 16:15) när han sade: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.”

Mary Sands Lee, Christian Science Sentinel, July 7, 1956

Lär dig mer om Härolden och dess syfte.